fbpx

Zastosowanie programu ZW3D CAD/CAM w przemyśle motoryzacyjnym

Projekt CAd tarczy hamulca w ZW3D CAD/CAM

Zastosowanie programu ZW3D CAD/CAM w przemyśle motoryzacyjnym

Motoryzacja to bardzo rozległa gałąź przemysłu, ponieważ mamy tutaj bardzo dużo różnorakich części i akcesoriów. Przemysł motoryzacyjny w pierwszej kolejności kojarzy się z samochodami, a przede wszystkim z ich nadwoziami. Przy pomocy modelowania powierzchniowego zawartego w programie ZW3D można tworzyć powierzchnie klasy A, o skomplikowanych kształtach. Tworząc model powierzchniowy z wielu łat projektant ma możliwość nadawania styczności między nimi i badania połączeń. Oczywiście do stworzenia takich skomplikowanych powierzchni będziemy potrzebowali odpowiedniego szkieletu. Tutaj mamy pełną dowolność działania: parametryczne szkice 2D i 3D, czy krzywe przestrzenne rysowane na charakterystycznych punktach.

Renderowanie projektu CAD w ZW3D z dodatkiem KeyShot

Programy CAD w motoryzacji

Przemysł motoryzacyjny to głównie części zamienne do pojazdów. Na nich obecnie zarabia się najwięcej, a nie, jak wielu sądzi, na sprzedaży samochodów. Ponieważ każdą z tych części trzeba zaprojektować, programy CAD w tej gałęzi są mocno rozpowszechnione. Mogą to być modele małych i prostych części, jak: spinki (nadkoli, boczków drzwiowych), tuleje gumowe zawieszenia czy koła pasowe, modele o średnim gabarycie i stopniu skomplikowania jak: tarcze i zaciski hamulcowe, elementy zawieszenia i silnika, oraz części o skomplikowanym kształcie, często modelowane powierzchniowo, np.: lampy, fotele, deski rozdzielcze itd.

Projekt CAD tarczy hamulca
Model CAD karoserii Camaro
Projektowanie CAD części samochodu, spojlera

Tuning

Kolejny duży dział to części tuningowe. Tutaj ZW3D również znajdzie zastosowanie. Wiele części tuningowych stanowi po prostu zamienniki części oryginalnych, jak na przykład lampy, gałki zmiany biegów czy elementy zawieszenia. Dlatego część z nich będzie polegała na przeróbkach oryginalnych elementów, a część na zupełnie nowych modelach.
Przykładowo projektując nową gałkę zmiany biegów, trzeba w zasadzie pamiętać tylko o odpowiednim mocowaniu do drążka, jej kształt natomiast może być dowolny. Przy tworzeniu zamiennika lampy, kształt klosza i elementy obudowy zazwyczaj pozostają bez większych zmian, edytowane jest tylko wnętrze lampy. Dlatego można sobie znacznie ułatwić zadanie, jeżeli dysponujemy oryginalnym modelem lampy, zapisanym w pliku neutralnym (np.: STEP, IGES, PARASOLID) lub plikach natywnych (z takich programów jak: CATIA, SolidWorks, SolidEdge, Inventor, NX, Creo)

W tym samym dziale są również części, które z oryginalnymi łączy tylko krawędź styku z innymi częściami i punkty mocowania, np.: zderzaki, maski, ozdobne progi, itd. Projektowanie tego typu elementów również byłoby łatwiejsze, gdybyśmy posiadali pliki z oryginalnymi częściami. Program ZW3D zawiera operacje do bezpośredniej edycji modeli importowanych, więc w wielu przypadkach brak drzewa historii przy plikach neutralnych i natywnych innych programów nie stanowi przeszkody dla edycji. Jeżeli jednak takich plików nie mamy, ale dysponujemy skanem 3D danej części, to również możemy pracować z chmurą punktów i siatką trójkątów STL.
Ostatnia grupa części to elementy uniwersalne, takie jak: spoilery, tłumiki, nakładki na pedały. Z pozoru to najłatwiejsza grupa, ponieważ nie ograniczają nas punkty mocowań czy dopasowanie elementów. Jednak również te części mogą mieć skomplikowane kształty. O ile zaprojektowanie nakładek na pedały czy obudowy tłumika nie powinno sprawić większej trudności, o tyle kształt spoilera czy felgi może być już wyzwaniem. Na szczęście odpowiednie żonglowanie modelowaniem powierzchniowym, bryłowym i hybrydowym znacznie ułatwia proces projektowania.

Akcesoria

Nie należy zapominać również o wszelkiego rodzaju akcesoriach, które towarzyszą nam podczas jazdy. Zauważą je szczególnie osoby jeżdżące autami słabiej wyposażonymi. Na co dzień towarzyszą nam uchwyty na telefon, nawigacje, uchwyty na kubki, CB Radia, wiatraczki i inne. Do tworzenia takich akcesoriów mogą posłużyć różne możliwości programu ZW3D. Na przykład w przypadku uchwytów, czy to do telefonów czy do nawigacji, przyda się możliwość budowania złożeń, części w kontekście złożenia i sprawdzania przenikania części. Przy projektowaniu radia, czy innego urządzenia montowanego w tą samą wnękę, przyda się moduł do arkuszy blach, do zaprojektowania kieszeni montażowej radia. Tworząc model samochodowej anteny telewizyjnej, pomocny okaże się moduł do konstrukcji spawanych i szkice 3D.

Uchwyt samochodowy zaprojektowany w ZW3D CAD/CAM