fbpx

Namiot na dachu zaprojektowany z ZW3D: Idealne miejsce do relaksu w nowej rzeczywistości!

namiot na dachu samochodu

Namiot na dachu zaprojektowany z ZW3D: Idealne miejsce do relaksu w nowej rzeczywistości!

Od początku pandemii COVID-19 nasze życie zmieniało się na wielu różnych poziomach, w tym w sposobie spędzania wakacji. W dzisiejszych czasach bezpieczniej jest przebywać w miejscach otwartych, najlepiej na świeżym powietrzu, blisko natury oraz naszych najbliższych. To sprawia, że ​​kemping jest świetnym pomysłem! A co by było, gdybyście mogli dosłownie zabrać namiot kempingowy na samochód i zdecydować, dokąd się udać? Nawet lepiej! Alan Bat, argentyński magister inżynierii mechanicznej z pasją do modelowania 3D, podzielił się swoim doświadczeniem w modelowaniu namiotu na dach za pomocą oprogramowania ZW3D CAD/CAM.

Poznajcie jego opowieść!

„Nazywam się Alan Bat i obecnie jestem studentem UTN (Narodowy Uniwersytet Technologiczny) w Buenos Aires. Wcześniej podzieliłem się moją historią ZW3D CAD/CAM.Tym razem modelowałem namiot dachowy GeaTectum™ wyprodukowany w Argentynie. Na końcu tego artykułu zobaczysz, jak rozwija się w środowisku 3D i w prawdziwym życiu. Jeśli chcesz poznać moją historię – czytaj dalej!”

namiot na dachu samochodu

Rysunek 1. Model namiotu dachowego GeaTectum™ w ZW3D

 

Część 1- Główny szkielet

Aby wymodelować namiot, zacząłem szkicować z odpowiednimi wymiarami.

projektowanie namiotu

Rysunek 2. Szkic z odpowiednimi wymiarami 

Po tym wszystkim, następnym krokiem, który musiałem wykonać było wyciągnięcie szkicu, a następnie wydrążenie go za pomocą polecenia Skorupa. Następnie, dla wykończenia modelu, zrobiłem kilka innych szkiców okien i dodałem zaokrąglenia. Nawiasem mówiąc, polecenia, których użyłem, są podświetlone w menu wstążki, na przykład szkic, wyciągnięcie, zaokrąglenie i skorupa dla modelu poniżej.

bryła 3d namiotu

Rysunek 3. Wytłoczony i wydrążony model namiotu na dach 

Część 2 – Pokrycie dachu

Jeśli chodzi o pokrycie dachu, wyciągnąłem linię i pogrubiłem ją w sekcji polecenia Odsunięcie. Następnie dodałem kilka kołnierzy za pomocą operacji z zakładki arkusza blachy, a konkretnie polecenia Pełny kołnierz. W końcu odbiłem geometrię. Poniżej pokażę szczegółowo cały proces. Do narysowania linii użyłem odniesienia ze wcześniejszego szkicu z wymiarami namiotu.

rysunek 2d w zw3d

Rysunek 4. Linia do wyciągnięcia na pokrycie dachu

Teraz, aby zrobić bryłę z wyciągniętej linii, ważne jest, aby mieć zaznaczoną opcję Odsunięcie (w tym przypadku chodzi o opcję Skurcz/Rozszerz), w przeciwnym razie wynikiem byłaby tylko powierzchnia.

płaszczyzna 3d

Rysunek 5. Wyciągnięcie linii do pokrycia dachu 

Następnie użyłem polecenia Odsunięcie ściany (proszę nie mylić go z wyżej wspomnianą opcją Odsunięcie w poleceniu Wyciągnij) i wybrałem losową wartość tylko po to, aby zewnętrzna powierzchnia bryły wyszła poza płaszczyznę XZ (zostanie ona przycięta później).

projektowanie 3d w zw3d

Rysunek 6. Użycie Odsunięcia ściany, aby zewnętrzna powierzchnia bryły przechodziła poza płaszczyznę XZ 

Następnie dodałem dwa kołnierze, używając polecenia Pełny kołnierz na wstążce arkusza blachy i wybierając dwie zewnętrzne krawędzie.

Rysunek 7. Dodawanie dwóch kołnierzy wzdłuż dwóch zewnętrznych krawędzi

Tutaj możesz zobaczyć przycinanie, o którym wspomniałem wcześniej.

Rysunek 8. Przycinanie bryły 

Na koniec wykonałem odbicie lustrzane geometrii, również używając płaszczyzny XZ jako punktu odniesienia.

projektowanie 3d namiotu w zw3d

Rysunek 9. Odbicie lustrzane geometrii z płaszczyzną XZ jako odniesieniem

Poniżej efekt końcowy!

projekt 3d dachu

Rysunek 10. Ostateczny model pokrycia dachu 

Część 3 – Realistyczne wizualizacje

Aby Wasze modele wyglądały bardziej realistycznie, zdecydowanie zalecam użycie polecenia Mapowania tekstury na wstążce Wizualizuj. Z pewnością pomoże to Waszym modelom wyglądać naprawdę wspaniale! Aby dodać teksturę, po prostu wybierz polecenie i wskaż dowolny obraz na komputerze. Następnie dla opcji Ściana wybierz miejsce wyświetlania obrazu i dostosuj rozmiar.

model 3d dachu

Rysunek 11. Spraw, aby model wyglądał bardziej realistycznie za pomocą mapowania tekstury 

Część 4 – Animacja montażu

Teraz projekt głównej bryły namiotu i jego dachu został ukończony. Jeśli chodzi o stelaż i drabinę, które pokazano poniżej, podzielę się pomysłami na ich modelowanie i montaż następnym razem, czekajcie na dalsze instrukcje!

model 3d namiotu w zw3d

Rysunek 12. Model stelażu

tworzenie drabiny 3d w zw3d

Rysunek 13. Model drabiny 

Do tego czasu pokażę, jak działa mechanizm stelaża! W przeciwieństwie do płótna namiotu, jego elementy są sztywne, dzięki czemu możemy je animować.

Tutaj przygotowałem film instruktażowy jak wykonać animację złożenia w ZW3D.

Podsumowując, tutaj możesz zobaczyć prawdziwe rozmieszczenie namiotu.

Mam nadzieję, że wszystkie te wskazówki okażą się przydatne przy tworzeniu własnych modeli za pomocą ZW3D!

Masz pytania? Napisz do nas!








    Rozwiń